En oversigt over de 5 mest brugte sociale medier blandt unge
Udviklingen inden for de sociale medier går vanvittigt stærkt, og det kan være svært som forældre at følge med i hvad vores børn bruger, og hvad de bruger det forskellige til.
Unge og sociale medier
De unge mennesker er på hver dag – fra deres computere, tablets og smartphones. Stort set hele tiden. Der sker meget, hvorfor det kan være svært at følge med.
Her på siden har jeg lavet en liste over de 5 mest benyttede sociale medier blandt unge. Der er ingen tvivl om at det er sociale medier med fokus på billeder der hitter, hvad end det er fotografi-billeder eller de såkaldte ’snaps’ – hurtige billeder.
Facebook – hold dig opdateret
Vi starter selvfølgelig med Facebook. Facebook behøver næppe megen introduktion. Det er uden tvivl det største, og det er her, langt de fleste unge bruger det meste af deres tid.
Facebook er et sted hvor du kan læse hvad andre folk laver, gennem statusopdateringer som kan indeholde billeder, tekst og videoer.
De unge kommunikerer som ofte gennem kommentarer på statusopdateringerne, samt gennem deres personlige og private chat.
Og mange er også Facebook venner med forældre og den øvrige familie. Her er det en god ide som forældre at følge med lidt på sidelinjen. Vær glad for at du får lov til at følge dit barn, og lad være med at komme med for mange kommentarer til deres opslag.
Instragram – smil til fotografen
Instagram er en af de nyere spillere på markedet, men som hurtigt er blevet kendt. Instagram henvender sig primært til de unge, hvor Facebook henvender sig til en bredere målgruppe. Derfor er der også mange forældre der ikke ved hvad der sker på Instagram.
På Instagram kan man dele sine billeder og kommentere på dem. Det er primært det man kan.
Instagram blev i øvrigt opkøbt af Facebook i 2013, for et stort milliardbeløb, og i dag er det derfor muligt også at dele sine instagram billeder på Facebook.
Twitter – korte opdateringer
På Twitter kan man skrive små statusopdateringer – også kaldet ’Tweets’, på omkring 140 tegn, og man kan vedhæfte billeder og videoer.
Twitter er et åbent socialt medie, og mange unge bruger det til at følge kendte. Twitter bliver primært brugt til små kommentarer – hvad man laver lige nu, eller hvis man vil kommentere en andens tweet. Mange unge twitter på engelsk, idet de følger internationale kendte/fansider. Ligesom de håber, at deres idoler vil følge/svare tilbage.
Twitter er det sociale medier, som er mest gennemsigtigt. Ikke mange unge bruger Twitter, der er væsentligt flere unge brugere på fx Instagram og Facebook
Snapchat – Billeder på 10 sekunder.
Snapchat er formentlig det nyeste af de sociale medier. Snapchat er 100% baseret på billeder og videoer, hvor man kan skrive en linjes tekst til – hvis det ønskes.
Det specielle ved snapchat er dog at du vælger hvem billederne skal sendes til. Når modtageren åbner billedet, kan det ses i højest 10 sekunder og mindst 1 sekund. Udover billeder kan man også sende videoer – eventuelt med en kort tekst til.
I forhold til andre sociale medier, hvor man deler indhold der er frit tilgængeligt på internettet, bliver alt indhold man deler på Snapchat slettet efter få sekunder.
Man skal dog være opmærksom på, at det er muligt for modtageren, at installere et program, som automatisk gemmer de billeder man modtager som snapchat. Og modtageren kan efterfølgende offentliggøre eller fremvise billedet til andre.
Skype – med eller uden billede
Mange unge bruger Skype som en erstatning for telefonen, som de fleste voksne kender den.
Fordelen ved Skype fremfor den almindelige telefon er, at det er gratis, såfremt du har en internetopkobling. Man kan benytte Skype via telefon, tablet eller computer, og det smarte er, at så snart du er et sted, hvor du kan tilslutte din enhed til en internetforbindelse, så er det gratis at ringe/Skype.
Det betyder også at mange unge er på f. eks hjemme på værelset, samtidig med at de laver lektier eller måske spiller computerspil. Så selvom man tror de er alene, så har mange af dem oplevelsen af at være sammen med vennerne, når de Skyper.
Og så lige et par stykker mere, men de er vist mest for voksne
Google+ Nogen siger, at det er mændenes facebook og andre, at det mest er for voksne med interesse for online marketing.
Og sidst men ikke mindst er der LinkedIn, som bruges af mange voksne i erhvervslivet.